Citizen Media

Mijn foto
Dit is de site van de meest controversiƫle, spirituele film ooit: Delirium - tremens, gebaseerd op het nog ongepubliceerde manuscript " Ondergangsgelovigen" van schrijver Erick Overveen (De Laatste DJ) Spiritualiteit betekent voor ons: zelfstandig nadenken, vrijheid en een permanent non-dualistisch bewustzijn. Dit project verkeert momenteel in de pre-productionele - fase en wordt geproduceerd door Citizen Media (KvK 51925672) met ondersteuning van durfkapitalisten, onafhankelijke geesten, kunstenaars, anarchisten, Boeddhisten en filosofen. Voor meer informatie, investeringen en/ of sponsoring mailt u: delirium.de.film@gmail.com

2012/02/22

Paradijs Circus (UPDATE! nav TROS RADAR

It's unfortunate that when we feel a storm

We can roll ourselves over 'cause we're uncomfortable

Oh well, the devil makes us sin

But we like it when we're spinning in his grip

(Paradise Circus - Massive Attack featuring Hope Sandoval (Mazzy Star)/ 2011)




Soms is het alsof het middelpunt van de wereld overhelt naar de gemeente Valkenburg aan de Geul waar Citizen Media Delirium - nu al de beruchtste film nooit gemaakt - tracht te realiseren. Voor de crew achter programma's als Tros Radar/ Opgelicht/ 1 vandaag vormt - met name - 'de acteur' achter mijn onderliggende essentie (schrijver Erik Geurten alias Erick Overveen) al wekenlang het mikpunt van kritiek vanwege de onorthodoxe aanpak van Citizen Media mbt filmmaken en de geldelijke huishouding.



AANTIJGINGEN Erik Geurten: 'Het wordt vermoeiend om de flauwe cirkelberedeneringen van de media week in, week uit te moeten verwerpen. De meeste aantijgingen zeggen mij niets. Er is duidelijk iemand bezig geweest om Citizen Media en de crew in kwaad daglicht te plaatsen door zogenaamd vage neven-projecten te organiseren. Wij hebben er niks mee te maken. Het interview dat ik geheel vrijwillig aan de Tros gaf en dat bol stond van onbegrijpelijke, valse aantijgingen was eigenlijk niets meer dan een rituele moord. Voor een kunstenaar, en met name voor een schrijver, is het legitiem dat je over verschillende pseudoniemen beschikt. Het maakt deel uit van je artistieke karakter: elk alter ego representeert een andere dimensie binnen je kunstenaarsschap. Het is bizar en absurdistisch, zoals in het epische nummer Circus Paradijs van Massive: duizelingwekkend. Creativiteit, in wat voor vorm dan ook, zelfs in immorele vorm, is de grootste uiting van rebellie. Wij vinden dat de 'De Grootste Familie' (die zich aan het andere spectrum begeeft van alles waar de bohemien voor staat) zich beter niet met kunst kan bemoeien. Televisieprogramma's als TROS RADAR en OPGELICHT!? hebben - als toonbeeld van Nederlandse, Balkendiaanse vertrutting, op voorhand een 'sceptische insteek'. Een voorbeeld: TROS - presentatrice Antoinette Hertzenberg leest van haar autocue dat ik, als 1-koppige eenheid, zou beweren samen te werken met filmregisseur Eddy Terstall. Dit is een incorrecte term. In het manifest in NRC Handelsblad hebben 'wij als team' slechts een aanmoediging van Terstall gequoteerd. Tijdens een gesprek in de Amsterdamse Stadsschouwburg in februari vorig jaar toonde ik Terstall delen van het filmscenario van Delirium - Tremens, waarop Terstall letterlijk zei: "het mag wel wat eigenzinniger binnen de Nederlandse filmwereld. In die zin is Delirium zeker een initiatief dat aangemoedigd dient te worden." Ook last van vroegtijdige Alzheimer, Eddy? Voor iemand die - ondanks zijn enorme staat van dienst (de film SIMON en DE BOEKVERFILMING zijn kleine meesterwerkjes, wat mij betreft) toch nog moeite heeft om zijn filmprojecten gefinancierd te krijgen, is het onbegrijpelijk dat hij zich zo uitlaat op nationale televisie over beginnende filmmakers. Het is juist een omroeporganisatie als de TROS die "de dingen raar aan elkaar koppelt". Niet Citizen Media.





Laten we begrip hebben voor de minderen van geest: je vraagt je af welke criteria ze bij de Tros hanteren als het gaat om journalistiek talent. Als we Suzanne van Asseldonk als referentiekader hanteren. Is het niet vreemd dat de kijkcijfers rampzalig zijn en de Tros de ene na de andere schadeclaim tegemoet mag zien vanwege valselijke beschuldigingen? Van Asseldonk, die elke dag op haar bezem achter ongehoorzame burgers jaagt en van elk interview een karaktermoord maakt, zou mijn sm-meesteres moeten worden. Uiteindelijk bouwt elke schrijver, hoe mislukt of succesvol hij/zij ook mag zijn, aan zijn/haar eigen mythologie. Wat me maar eens herinnert aan een quote die uit de mond rolde van de slimste man van Amerika: mr. Jed mc Kenna:



"De enige goede manier om je leven door te brengen, heb ik weleens gedacht, was als mislukt dichter. Zoiets als de dorpsgek (voorloper van de fanfare, Eddy!) maar dan zonder burgerlijke verplichtingen. Het idee een succesvol dichter te zijn, sprak me niet aan, maar een leven als mislukt dichter, leek me wel wat." (Uit: Notities, Jed mc. Kenna, uitgeverij Samsara)

Overigens wil ik binnen dit korte statement benadrukken dat ik mezelf niet beschouw als filmmaker noch als (roman)schrijver. Ik ben slechts bezig om mijn levenservaringen binnen verschillende paradigma's van de kunst tot uitdrukking te laten komen ten einde mezelf en het bestaan op diepere niveau's te begrijpen.





TV: DE GROTE EGO-SHOW

Kijk, ook wij kunnen flauw gaan doen. Voorbeeld: de Tros is de afgelopen jaren zelf een aantal keer de mist ingegaan met sponsoring van tv-programma’s en minister Plasterk stelde zelfs dat de omroep zijn leven moet beteren om nog langer te mogen uitzenden. Maar het is zo vermoeiend om op dat soort onzinnige, nee WAANzinnige bureaucratische, politieke bla,bla in te gaan. Alexander Smit noemde het het ping-pong spel. De cirkelberedeneringen waar geen einde aan komt. Typisch Nederlands ook, dat elkaar het licht niet in de ogen gunnen, elkaar de loef afsteken. Wat dat betreft is de Nederlandse televisie DE GROTE EGO-SHOW. Zelf kijk ik nooit tv (hooguit docu's of art-films on line). Ik wil er niks mee te maken hebben. Het is TE oppervlakkig allemaal. Desalniettein/desalnietteplus: publiciteit is publiciteit: hoe negatief of positief het ook gebracht wordt.





WARMING UP - WORKSHOPS CITIZEN MEDIA

Verder is geld voor ons kunstenaars van geen enkele waarde behalve dat wij het zien als een energievorm of, anders gezegd, een energie-uitwisseling. Het is zeker zo dat er een aantal mensen nog een warming-up workshop namens Citizen Media tegoed hebben. Binnen de organisatie hebben een aantal veranderingen plaatsgevonden mbt het management waardoor er een onoverzichtelijke situatie is ontstaan. Wij trachten dit zo snel mogelijk op te lossen. Derhalve openen wij, zoals dit beloofd werd in de uitzending van gisteravond, vanaf vandaag een speciaal email adres waar iedereen met vragen/ klachten/ geld/ workshop tegoeden e.d. terecht kan. Wij willen geen mensen doelbewust verdrietig maken of oplichten. Evenmin willen wij onterecht beschuldigd worden. Derhalve is iedereen welkom om zich via delirium.film@gmail.com te melden voor 15 maart a.s.'



In elk geval wil ik iedereen bedanken die ons geholpen heeft met de preproductionele fase van de film Delirium - Tremens.

BEKIJK DE BETREFFENDE TV UITZENDING HIER (GEBASEERD OP FICTIE ;-))



Uiteindelijk is het allemaal terug te voeren naar George Orwell's 1984. Of gelooft u klakkeloos wat de media beweren? ;-)







Media, vluchtiger dan benzedrine



Geplaatst door: Erik Geurten / Citizen Media Europe ® 2012